מהי אסטרטגיה עסקית?
אסטרטגיה עסקית היא השיטה שבאמצעותה חברות מגדירות יעדים ויוצרות תוכניות להשגתן. הוא כולל חזון, הצהרת ייעוד וערכים שקובעים מה החברה תעשה.
אסטרטגיה מספקת הנחיות טקטיות כיצד להשיג יעדים ספציפיים. זה עשוי לכלול היכן יש לרכוש משאבים ומי אחראי לניהולם.
חָזוֹן
חזון עסקי הוא החזון לטווח ארוך שיש למנהלי החברה לגבי האופן שבו הם רוצים שהארגון יתפתח וכיצד הלקוחות צריכים לתפוס אותו. תפיסה זו משמשת בסיס לאסטרטגיה עסקית, המפרטת פעולות שיאפשרו לפירמה להגיע ליעדיה.
בשוק התחרותי של היום, עסקים חייבים להישאר ממוקדים בלייזר בחזון האסטרטגי שלהם. פעולה זו נותנת להם כיוון ועוזרת להם להימנע מכל צעדים שגויים יקרים.
לא משנה גודלו או היקפו של העסק, יצירה וביצוע של אסטרטגיה עסקית יעילה הם המפתח להצלחתו. זה לא רק נותן לכל המחלקות בארגון את המסגרת הדרושה לשיתוף פעולה, זה מבטיח שכל החלטה נתמכת בעובדות ובראיות.
לחברות חייב להיות חזון אסטרטגי מנוסח בבירור, כך שהעובדים ירגישו השראה ומוטיבציה לעבוד לקראתו. ללא מסגרת זו, העובדים עלולים להיות מוסחים ולהתעלם מהמטרות ארוכות הטווח של העסק.
חזונות אסטרטגיים צריכים להיווצר בשיתוף פעולה על ידי כל הצוות או קבוצת העובדים. זה יאפשר לכל אחד לתרום לתהליך ולהביע את דעותיו כיצד אמור להיראות העתיד האידיאלי של החברה.
חזון אסטרטגי צריך להיות תהליך מתמשך ונבדק באופן קבוע כדי להבטיח שהוא עדיין משקף את ערכי העסק. חזון משתנה כל הזמן ישאיר את כל הצדדים המעורבים – מנהיגים, עובדים ולקוחות – באותו עמוד.
חזונות עסקיים הם החלומות שיש למנהלים לגבי עתיד הארגון שלהם, המשמשים לעתים קרובות כמוטיבציה לעובדים. תפיסה זו שונה מאסטרטגיה, המציגה תוכנית מפורטת יותר המתארת כיצד העובדים יכולים לסייע לחברה במימוש החזון שלה.
משימה
תפקידה העיקרי של אסטרטגיה עסקית הוא לתת לארגון כיוון ויכולת לעמוד ביעדים. אלה עשויים לכלול יצירת מוצרים או שירותים חדשים או שיפור קיימים. הם יכולים גם לכלול הגדלה של בסיס הלקוחות של החברה או מיתוג מחדש באור מושך יותר ללקוחות פוטנציאליים.
בניית אסטרטגיה עסקית מוצלחת כרוכה בחקר הלקוחות הנוכחיים והפוטנציאליים שלך, יצירה ועדכון של תוכנית עסקית שנתית, הקצאת משאבים בהתאם – לעיתים אף דורש שיתוף פעולה בין צוותים בתוך ארגון או עם עסקים אחרים (הידועים כסינרגיות).
בניגוד להצהרת חזון, שהיא יותר ממוקדת עתיד וכוללת שאיפות ואידיאלים, המשימה של אסטרטגיה עסקית היא לענות על השאלה "מה, איך ולמען מי החברה הזו רוצה לעשות?"
בהקשר של אסטרטגיה עסקית, הצהרת המשימה היא יותר מאידיאל נעלה; זהו ניסיון להעניק לעובדים מטרה גדולה יותר בעבודתם ולהגביר את המוטיבציה לבצע במיטבם. הצהרת משימה מעוצבת היטב יכולה לשפר את המורל בארגון, לטפח אווירה שבה אנשים רוצים להיכנס כל יום ולעזור לחברה להישאר תחרותית בענף שלה.
למרות שהמשימה של אסטרטגיה עסקית חשובה, תהליך הפיתוח שלה הוא אפילו יותר קריטי. כשכולם בארגון מבינים מה כוללת האסטרטגיה, היא מספקת את אבני הבניין להמשך הצלחה והתרחבות. יתר על כן, זה עוזר לחברה לזהות טוב יותר את החוזקות והחולשות שלה כך שתוכל לנקוט בפעולות הגנה בתקופות של תנודתיות כלכלית. הוא מספק סקירה כללית של ההתקדמות וכן מדגיש תחומים הדורשים מחקר או חקירה נוספים.
יעדים
לאסטרטגיה עסקית מוצלחת צריכה להיות מטרת-על שתנחה את כיוון החברה. זה צריך לכלול גם יעדים שמסתובבים ברחבי הארגון ומהדהדים עם העובדים, להבטיח שכולם נמצאים באותו עמוד ופועלים להשגת תוצאות דומות.
אסטרטגיות עסקיות חייבות להיות מציאותיות, ממוקדות וניתנות להתאמה לשינויים במוצרים, בטכנולוגיה ובתנאי השוק. חזון צלול צריך להיות צבוע עם מטרות מדידות כך שמנהיגים יוכלו לאמוד בקלות את ההתקדמות לעבר יעדים אלו.
בנוסף, החזון צריך להיות בר השגה ולהועבר בצורה ברורה ותמציתית לכל הגורמים הרלוונטיים כגון בעלי מניות ועובדים.
יצירת אסטרטגיה עסקית דורשת מחשבה והתחשבות רבה. תוכנית נכונה תאפשר לחברה שלך לעמוד ביעדיה, לאפשר צמיחה ולשגשג בטווח הארוך.
אסטרטגיה יעילה תגביר את התחרותיות של העסק בשוק, תגדיל את ההכנסות והרווחים. יתר על כן, זה נותן לעסק זהות מובחנת המייחדת אותו מיריבים.
עסקים חייבים להיות מסוגלים לזהות נקודות החוזק והחולשה של יורש על מנת ליצור תוכנית אסטרטגית המנצלת אותם. יתר על כן, יש להתריע בפניהם על איומים או הזדמנויות פוטנציאליים שעלולים להופיע בעתיד.
אסטרטגיה עסקית כוללת גם הקצאת משאבים ואחריות המוטלים על כל עובד בעסק. זה מבטיח כי הצוות המתאים יהיה מעורב בכל שלב, בעוד משאבים אינם מבוזבזים.
מדדי ביצועים מרכזיים (KPI)
מדדי ביצועי מפתח (KPI) הם מרכיב בלתי נפרד מכל אסטרטגיה עסקית. הם עוזרים למנהלים ולחברי הצוות לקבל החלטות טובות יותר, להישאר על המסלול ומבטיחים שהמטרות הושגו. יתר על כן, מדדי KPI מזהים תחומים הדורשים תשומת לב ומקדמים תרבות חברה חיובית.
סוג ה-KPI המשמש תלוי בעסק ובמטרותיו. חלקם מיועדים למדידה לטווח קצר, בעוד שאחרים מסתכלים קדימה. הם עשויים להתבסס על נתונים פיננסיים או לא פיננסיים ויכולים לחול על כל מחלקה בחברה.
מדדי KPI (Key Performance Indicators) הם מדדי הצלחה או התקדמות של חברה, המשמשים בדרך כלל יחד עם מדדים וסטטיסטיקות אחרות כדי לאמוד הצלחה והתקדמות. באילו מדדי KPI חברה משתמשת תלויים באופן שבו היא רוצה למדוד את הצלחתה, סוג העסק שלה והאם יש לה תוכנית אסטרטגית מבוססת.
מדדי KPI מתחלקים לארבע קטגוריות עיקריות: מובילים, בפיגור, תהליך ותפוקה. לכל אחד יש מאפיינים משלו, מסגרת זמן ומשתמשים משלו.
מדדי KPI מובילים עוקבים אחר פעילויות שיש להן השפעה עצומה על ביצועים עתידיים. דוגמאות כוללות מספר לקוחות חדשים וסך ההכנסות.
מדדי KPI בפיגור מודדים פעילויות שיש להן השפעה פחות משמעותית על הביצועים העתידיים. דוגמאות כוללות מהירות מילוי ההזמנות או זמני משלוח.
ככל שהעסק שלך מתרחב, חשוב להתאים את מדדי ה-KPI שלך בהתאם לצרכים המשתנים ולשינויים תפעוליים. לדוגמה, אם אתה מגלה שלקוחות עוזבים, התאם את אסטרטגיית השיווק שלך על ידי הגדלת התנועה. באופן דומה, אם צוות המכירות לא ממירים לידים בצורה יעילה ככל המצופה, כוונן את מודלי התגמול בהתאם.
אסטרטגיה עסקית כוללת מדידה
אסטרטגיה עסקית כוללת בדרך כלל אלמנט מדידה, למעקב אחר התקדמות מול יעדים. הערכה קבועה זו נותנת למנהיגות העסקית זמן להתאים את התוכנית לפי הצורך על מנת להגיע ליעדים ארוכי הטווח של החברה.
מנהיגים חייבים לקבוע מדדי ביצועים מרכזיים (KPIs) כדי למדוד התקדמות לעבר יעדים אסטרטגיים. מדדים אלה יכולים להיות מסווגים כפיננסיים או תפעוליים, בהתאם לאיזו מטרה עוקבים.
מדדי KPI פיננסיים מתמקדים בדרך כלל בהכנסות ושולי רווח, בעוד שמערכים תפעוליים מודדים את ביצועי העסק על פני פרקי זמן קצרים יותר. סוג זה של מדד יכול לשמש מנהלים כדי לזהות בעיות לפני שהן מסלימות לבעיה – כמו ירידה בשביעות הרצון של הלקוחות או בעיות באיכות המוצר.
ניתן לחלק את המדידה לארבע רמות: אורדינל, מרווח, יחס ויעד. כל אחד מהם עוזר לזהות נתונים הרלוונטיים למטרה הנמדדת.
מדידה חיונית כדי להבטיח שהנתונים שנאספים הם משמעותיים ושימושיים לקבלת החלטות עסקיות. כדי לעשות זאת ביעילות, יש להעריך מדידות באופן קבוע כדי שניתן יהיה לבצע שינויים במהירות וביעילות.