איך לכתוב תוכנית עסקית מאפס
כבעל עסק חדש, סביר להניח שתזדקק לתוכנית עסקית. למרבה המזל, יש הרבה משאבים זמינים כדי לסייע ביצירת אחד.
התוכניות העסקיות הטובות ביותר מספקות תבניות ודוגמאות קונקרטיות כדי להפוך את הכתיבה לפשוטה הרבה יותר. אלה אידיאליים עבור יזמים חדשים שצריכים להתחיל לעבוד במהירות. להלן מספר דוגמאות שכוללות תוכנית עסקית לדוגמא.
תיאור חברה
תיאור החברה הוא החלק בתוכנית העסקית שלך המספק סקירה כללית של ההיסטוריה, צוות הניהול, השירותים והמבנה המשפטי של הארגון שלך. זה יכול להיות משאב רב ערך עבור משקיעים ולקוחות פוטנציאליים.
מטרת תיאור החברה היא להציג את העסק שלך באור יתרון ולמשוך מלווים ומשקיעים פוטנציאליים. זה צריך להיות תמציתי אך מקיף, ולפרט את כל העובדות הרלוונטיות על הפעולה שלך. יתר על כן, כלול תיאורים מפורטים של כל מוצר או שירות, כמו גם תחזיות פיננסיות.
כתיבת תיאור עסקי עשויה להיראות כמו מטלה ניהולית, אך חשוב לזכור שסביר להניח שמלווים ומשקיעים יקראו תחילה את תיאור החברה שלך. תיאור חברה מעוצב היטב יעורר את העניין שלהם ויניע אותם להשקיע במיזם שלך.
הנה כמה טיפים ליצירת תיאור יעיל של חברה:
- ודא ששם העסק שלך מובהק ומעביר במדויק את הייעוד, המטרות והחזון של החברה שלך. בנוסף, כלול מידע בנוגע למבנה המשפטי שלך וכן כל פרט אחר המזהה אותך כבעלים של המיזם.
- דרך נוספת להבטיח שתיאור העסק שלך יצליח היא עיון בדוגמאות מחברות בעולם האמיתי. זה ייתן לך תובנות כיצד ליצור תיאור יעיל ולקבל ידע כיצד עסקים שונים ניגשים לתהליך זה.
- שקול חברת סחר. סוג זה של עסקים מייבא ומייצא סחורות מעבר לגבולות בינלאומיים. תיאור עבור ישות כזו צריך לפרט את המוצרים, השירותים, שוק היעד שלה, כמו גם את היעדים הפיננסיים שלה.
- לא משנה מה הענף או הגודל של החברה שלך, אתה תמיד צריך לקחת בחשבון כמה אלמנטים מרכזיים בעת יצירת תיאור החברה. פעולה זו תאפשר לעסק שלך לבלוט על פני המתחרים ולתת ללקוחות פוטנציאליים ומשקיעים הערכה מדויקת של סיכויי ההצלחה שלו.
בנוסף לרכיבים אלה, תיאור החברה שלך צריך לכלול גם פרטים על שוק היעד שלך, היתרונות התחרותיים הייחודיים של העסק וקריטריונים להצלחה. עם אלמנטים אלו בשילוב, אתה יכול ליצור קמפיין שיווקי יעיל שיגדיל את הנראות וימשוך לקוחות חדשים.
ניתוח שוק
ניתוח שוק הוא מרכיב מכריע בכל תוכנית עסקית מוצלחת. זה לא רק עוזר לך לזהות נקודות עיוורות בסטארטאפ שלך, אלא זה גם מקל על איתור לקוחות שמתעניינים במה שיש לך להציע.
ביצוע ניתוח שוק מקיף יכול להיראות כמו משימה מכריעה, אבל המאמץ משתלם. ברגע שיש לך היכרות אינטימית של שוק היעד שלך, פיתוח מוצרים ושירותים המותאמים אליהם יבטיח שהעסק שלך ישגשג.
כדי להתחיל בניתוח שוק, חשוב קודם כל לקבוע את גודלו. זה יכול להיעשות על ידי הסתכלות על לקוחות פוטנציאליים באזור שלך או בארץ. משם, אתה יכול ליצור אסטרטגיית תמחור משלך ולחזות שיעורי צמיחה על מנת להעריך אם השוק הזה מציע פוטנציאל להשקעה.
התוכנית העסקית שלך צריכה לכלול סעיף על ניתוח שוק, אז הקפד לחבר דוח ממצה. זה צריך לכלול סקירה כללית של התעשייה שלך, הערכה של שוק היעד שלך, בחינה של גורמים תחרותיים ותחזיות משלך עבור המיזם.
ניתוח שוק יסודי יכול לסייע בחישוב כמה לקוחות עליך לשרת כדי להיות רווחי. זה נותן אינדיקציה לכמות ההון הדרוש כדי להשיק ולהרחיב את העסק שלך, כמו גם מתן הנחיות לפיתוח מוצרים או שירותים המותאמים לדרישות השוק.
לפני תחילת כל מיזם, חיוני לבצע ניתוח שוק מקיף. פעולה זו תבטיח שההפעלה שלך תהיה בת קיימא ותעזור לך להימנע משגיאות יקרות בהמשך. יתר על כן, זה יכול למשוך משקיעים ומלווים על ידי מראה להם שאתה רציני בבניית העסק שלך.
תיאור המוצר/שירות
תיאור המוצר/שירות הוא חלק חיוני בתוכנית עסקית. כאן עליך להסביר כיצד המוצרים/שירותים שלך ייצרו הכנסה וכיצד אתה מתכנן להתחרות מול עסקים אחרים המציעים פריטים דומים.
תיאור המוצר/שירות שלך הוא ההזדמנות שלך לשכנע משקיעים ומלווים פוטנציאליים שיש לך את הפתרון האידיאלי לשוק הנכון. זה גם משמש כהזדמנות להסביר כיצד ההצעה שלך נבדלת מאחרות, מדוע היא ייחודית ומדוע צפויה הצלחה בעתיד שלך.
לא משנה אם המוצרים שלך הם פיזיים או דיגיטליים, תיאור מוצר כתוב היטב יכול לעשות את כל העניין החשיבות בהצלחת העסק שלך. זה ימשוך לקוחות לאתר המסחר האלקטרוני שלך, יגביר את שיעורי ההמרה ויגדיל את המכירות.
בעת יצירת תיאור המוצר/שירות שלך, הקפד להדגיש תכונות, יתרונות ונתונים רלוונטיים אחרים. אלה יכולים להיות ההיבטים המרתקים ביותר של ההצעה שלך ולעזור לו להתבלט על פני המתחרים בתעשייה שלו.
עם זאת, יותר מדי פרטים עלולים להיות מייגעים לקוראים. באופן כללי, סעיף זה צריך להיות קצר בלבד ורלוונטי ישירות.
יש לתאר את המוצר או השירות שלך במונחים של הצעת הערך שלו, תכונות הנותנות מענה לבעיה ללקוחות וכל היתרונות הקנייניים שיש לך. ייתכן שתרצה לכלול תמונות ופריטים ויזואליים אחרים כדי לספר את הסיפור מאחורי המוצר/שירות שלך.
אם אתה מציע מספר מוצרים או שירותים, עדיף לכתוב כל אחד מהם בנפרד ולהסביר כיצד כל אחד מהם מטפל בבעיה מסוימת עבור הלקוחות שלך. ויזואליות היא דרך יעילה להעביר את הנקודה שלך מבלי להזדקק להסברים ארוכים על כל הצעה.
אם אתה מוכר סמארטפון, תיאור המוצר שלך צריך להסביר כיצד הוא מתפקד וכיצד להשתמש בו. יתר על כן, ודא שקוראים פוטנציאליים מבינים מדוע הסמארטפון הזה בולט מאחרים הזמינים בשוק.
בנוסף, עליך לכלול עלויות הקשורות לייצור ואספקת המוצרים שלך ללקוחות. זה צריך לכלול כל טכנולוגיה או חומרים מיוחדים הדרושים לייצור, כמו גם איך אתה מתכוון לספק אותם ללקוחות. לבסוף, הקפד לטפל בכל בעיות אחריות שעלולות להתעורר בנוגע למוצר או לשירות שלך, אם רלוונטי.
פיננסיים
החלק הפיננסי של התוכנית העסקית שלך מציג מספרים המדגימים אם הרעיון שלך הגיוני כלכלי. זה גם מעביר למשקיעים פוטנציאליים, למלווים ולשותפים האם זה שווה את הזמן שלהם לבדוק את התוכנית שלך.
סעיף זה מציג ניתוח מפורט של ההכנסות, ההוצאות והרווחים החזויים של העסק שלך. הוא כולל דוחות רווח והפסד, מאזנים ותחזיות תזרים מזומנים, וכן הסבר על ההנחות ששימשו ליצירת תחזיות עתידיות אלו.
כשמו כן הוא, סעיף זה מציג תחזית של הביצועים הפיננסיים של החברה לתקופה ממושכת – בדרך כלל שנה או יותר. הוא מכיל ניתוחי רגישות הממחישים כיצד שינויים במכירות החזויות יכולים להשפיע על הרווח הנקי של העסק. אלה צריכים להיות מוצגים באחוזים כדי שהקוראים יוכלו לגלות במהירות ובקלות את ההשפעות של שינויים.
זה חכם לכלול את עלות הסחורה שנמכרה (COGS), הוצאות תפעול (OPEX) ופחת בתחזיות שלך. יתר על כן, הקפד להוסיף כל תשלומי ריבית או הלוואות להכנסות החזויות שלך.
התוכנית הפיננסית שלך צריכה לכלול גם תקציב הוצאות הון המפרט כמה כסף יושקע על נכסים מוחשיים כמו רכוש וציוד. מספר זה חיוני למשקיעים מכיוון שהוא עוזר להם לקבוע אם העסק שלך יכול להחזיר כל מימון שהתקבל.
בנוסף, החלק הפיננסי של התוכנית העסקית שלך צריך לכלול גם תרשימים רבים, גרפים ופריטים חזותיים אחרים כדי להעביר מידע בצורה ברורה. סוגים אלה של חזותיים מועילים במיוחד אם אתה צריך למשוך השקעה נוספת עבור הסטארט-אפ שלך.
לדוגמה, אם הסטארט-אפ שלך מוכר מנויים, אתה יכול ליצור ניתוח רגישות שממחיש כיצד עלייה או ירידה בהכנסות מנויים משפיעות על הרווח הנקי של העסק שלך. זה עוזר למשקיעים ולמלווים להבין את הערך של הרעיון שלך ללא קשר לגודל השוק.
סעיף הכספים של התוכנית העסקית שלך צריך לכלול דוחות רווח ומאזנים צפויים, כמו גם תקציב הוצאות הון. בנוסף, זה חכם להציג את תזרים המזומנים החזוי והשווי הנקי בסעיף זה.